Specjalna oferta pneumatyki dla przemysłu kolejowego
Oferta specjalna dla kolei od CPP PREMA

Specjalna oferta pneumatyki dla przemysłu kolejowego

Pneumatyka odgrywa bardzo ważną rolę w przemyśle kolejowym, zapewniając poprawę efektywności i bezpieczeństwa procesów produkcyjnych taboru kolejowego oraz utrzymania infrastruktury kolejowej. W związku z tym, producenci pneumatyki tacy jak my, czyli CPP PREMA starają się wychodzić naprzeciw potrzebom przemysłu kolejowego. Oferujemy dedykowane rozwiązania, które spełniają oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów. W tym artykule przedstawimy specjalną ofertę pneumatyki dla przemysłu kolejowego, której celem jest zapewnienie maksymalnej wydajności i bezpieczeństwa na każdym etapie produkcji oraz utrzymania infrastruktury kolejowej. Omówimy szczegółowo przykłady z naszej oferty dla przemysłu kolejowego, a także poradniki dotyczące wyboru odpowiedniego i najlepszego rozwiązania pneumatycznego. Z tego artykułu dowiesz się jakie zastosowanie w kolejnictwie mają urządzenia pneumatyczne, a także, jakie kryteria warto brać pod uwagę podczas wyboru odpowiedniego rozwiązania dla branży kolejowej.

CPP PREMA jest największym polskim producentem pneumatyki siłowej i sterującej stosowanej do mechanizacji i automatyzacji procesów produkcyjnych w wielu gałęziach przemysłu. Ponad cztery dekady doświadczenia, pozwalają nam tworzyć i rozwijać wyroby specjalne, przystosowane do pracy w najcięższych warunkach występujących w transporcie kolejowym.

Z szerokiej gamy naszych produktów szczególnie polecamy elementy wspomagające takie jak: pulpity sterownicze, siłowniki pneumatyczne, filtry przygotowania sprężonego powietrza oraz serię płytkowych zaworów rozdzielających. Z powodzeniem zastosowane w  układzie pneumatycznym wagonu towarowego serii FALNS.

Problemy naszych klientów traktujemy, jako priorytet a dzięki dobrej komunikacji i elastyczności powstają unikatowe projekty, które są doceniane w Polsce i za granicą. Nasze kwalifikacje są poparte świadectwami: Instytutu Pojazdów Szynowych „Tabor” oraz świadectwem kwalifikacji CNTK akceptowanym przez Urząd Kolei Niemieckich Eisenbahn-Bundesamt.

Zastosowania pneumatyki w przemyśle kolejowym

Pneumatyka jest niezwykle ważną dziedziną techniki w przemyśle kolejowym, ponieważ pozwala na sterowanie i regulację pracy wielu urządzeń pokładowych, jak i podpokładowych. Oto kilka przykładów zastosowań pneumatyki w przemyśle kolejowym:

  1. Sterowanie ruchem kolejowym – pneumatyka pozwala na kierowanie pracą sygnalizatorów, semaforów i innych urządzeń sygnalizacyjnych na torach kolejowych. Współczesne systemy pneumatyczne umożliwiają szybką i precyzyjną regulację ruchu pociągów na stacjach kolejowych.
  2. Kompaktowe układy hamulcowe – pneumatyczne systemy kontroli hamowania są niezbędne w nowoczesnych układach hamulcowych pojazdów kolejowych. Zapewniają ona skuteczne i szybkie hamowanie pociągów w przypadku nagłej potrzeby, co jest niezwykle istotne dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
  3. Systemy sygnalizacyjne – pneumatyka jest wykorzystywana do obsługi systemów sygnalizacyjnych, umożliwiających kontrolę ruchu pociągów na torach kolejowych. Dzięki pneumatyce możliwe jest szybkie i precyzyjne sterowanie pracą tak ważnych dla zachowania bezpieczeństwa urządzeń.
  4. Utrzymanie infrastruktury kolejowej – pneumatyka wykorzystywana jest również w procesie utrzymania i modernizacji infrastruktury kolejowej. Za pomocą pneumatycznych narzędzi można naprawiać uszkodzone elementy infrastruktury, takie jak tory czy zwrotnice kolejowe. Zawory pneumatyczne przydają się także do automatyzacji w procesach kontroli.

Wszystkie te zastosowania pneumatyki w przemyśle kolejowym pozwalają na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz efektywności procesów produkcyjnych i utrzymania infrastruktury kolejowej.

Wybór odpowiedniego rozwiązania pneumatycznego

Wybór odpowiedniego rozwiązania pneumatycznego w przemyśle kolejowym może okazać się skomplikowanym procesem. A tylko indywidualne podejście oraz specjalne przygotowanie każdego z projektów konstrukcyjnych, pozwala rozwiązać problemy zgłaszane przez operatorów kolejowych.

Oto kilka kroków, które warto podjąć, aby właściwie dopasować rozwiązanie pneumatyczne:

  1. Pierwszym krokiem jest dokładne określenie wymagań, jakie powinno spełniać wybrane rozwiązanie pneumatyczne. Należy wziąć pod uwagę różne aspekty, takie jak wydajność, szybkość działania, precyzja, wytrzymałość, bezpieczeństwo oraz koszty.
  2. Warto dokładnie przeanalizować rynek i poznać różne dostępne rozwiązania pneumatyczne. Należy porównać je i wybrać takie, które najlepiej odpowiada potrzebom i wymaganiom.
  3. Ważne jest, aby nawiązać współpracę z producentem, który ma doświadczenie w dziedzinie pneumatyki w przemyśle kolejowym. Taki producent będzie miał wiedzę na temat różnych rozwiązań pneumatycznych i pomoże w przygotowaniu projektu.
  4. Przed ostatecznym wyborem warto przetestować różne rozwiązaniaprzeprowadzić próby w warunkach rzeczywistych. W ten sposób można zweryfikować, czy badany projekt spełnia wszystkie wymagania i działa poprawnie.

Podsumowując, wybór odpowiedniego rozwiązania pneumatycznego w przemyśle kolejowym jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności w ruchu kolejowym. Warto zastosować powyższe kroki, aby dokonać właściwego wyboru i osiągnąć optymalne wyniki.

Przemysł kolejowy wiąże się z nietypowymi rozwiązaniami i bardzo często potrzebuje specjalnych aplikacji i produktów.

CPP PREMA, od wielu lat zapewnia wsparcie w dostawie elementów pneumatyki i hydrauliki siłowej zarówno przy budowie nowych pojazdów, jak i również pomagamy w utrzymaniu ruchu istniejących maszyn kolejowych.

Nasza oferta, w połączeniu z wiedzą konstrukcyjno-technologiczną i nowoczesnym parkiem maszynowym są kluczem do zapewnienia najwyższej jakości w nawet najbardziej skomplikowanym projekcie. We wszystkich wyżej wymienionych sektorach przemysłu kolejowego, można spotkać produkowane przez nas elementy pneumatyki i hydrauliki siłowej, np.:

  • Dedykowane filtry i filtroreduktory sprężonego powietrza
  • Dedykowane siłowniki pneumatyczne
  • Dedykowane zawory rozdzielające ręczne
  • Zawory zwrotne
  • Cylindry hydrauliczne
  • Elektrozawory serii DTE CPP PREMA

Realizacja z zastosowaniem Siłownika Pneumatycznego D250×520 Dwustronnego Działania z Amortyzacją Pneumatyczną oraz Jarzmem zgodnie z ISO 6431, VDMA 24562

Zastosowanie

Siłowniki pneumatyczne dwustronnego działania z amortyzacją pneumatyczną i jarzmem stosowane są w układach pneumatycznych jako elementy wykonawcze, przystosowane do warunków pracy w kolejnictwie.

Budowa

Zasadniczymi częściami siłownika pneumatycznego są:

  • Pokrywa przednia z otworem przyłączeniowym G1 i amortyzacją pneumatyczną
  • Pokrywa tylna z otworem przyłączeniowym G1 i amortyzacją pneumatyczną
  • Tłoczysko
  • Tłok
  • Tuleja
  • Jarzmo
  • Nakrętka tłoczyska, śruby dwustronne z nakrętkami specjalnymi

Ponadto w skład siłownika wchodzi:

  • Tulejka prowadząca tłoczyska
  • Uszczelka kompaktowa tłoczyska (uszczelko-zgarniacz)
  • Uszczelki tłoka
  • Pierścień prowadzący tłoka
  • Dławiki amortyzacji
  • Pneumatycznej
  • Iglice zaworów dławiących amortyzacji oraz pierścienie uszczelniające typu “O”

Zasada działania

Sprężone powietrze doprowadzone na przemian do komór siłownika z obu stron tłoka przez otwory przyłączeniowe G1 powoduje przemieszczenie zespołu tłok-tłoczysko kolejno w obu kierunkach. Aby uniknąć uderzeń tłoka o pokrywy, stosowana jest amortyzacja pneumatyczna. Pod koniec ruchu tłok wchodząc do komory pokrywy, odcina swobodny wypływ powietrza z siłownika, wyhamowując swoją prędkość. Od tego momentu wypływ powietrza z zamkniętej komory tłoka może odbywać się tylko przez zawór dławiący w pokrywie, co powoduje, że ruch tłoka jest wolny i płynny aż do zetknięcia z pokrywą. Wielkość amortyzacji (tj. prędkość końcową tłoka) można regulować przez wkręcanie lub wykręcanie przy użyciu wkrętaka iglicy zaworu dławiącego zgodnie z oznaczeniem na pokrywach, przy czym przy wkręcaniu iglicy (kierunek +) amortyzacja rośnie, a przy wykręcaniu (kierunek -) amortyzacja maleje.

Dane techniczne

  • Gwinty przyłączeniowe – G1
  • Gwint na tłoczysku – M42×2
  • Ciśnienie pracy nominalnej – 0.63 MPa
  • Minimalne ciśnienie rozruchu- 0.01 MPa
  • Zakres ciśnień pracy – 0 ÷ 1.0 MPa
  • Siła na tłoczysku przy zasilaniu ciśnieniem – 0.63 MPa ok. 2945 daN
  • Zakres temperatur pracy – od -30 do + 80 °C
  • Pozycja pracy – dowolna
  • Trwałość – 6 mln cykli
  • Masa – ok. 63 kg

Materiały

  • Pokrywy, tłok, tuleja – stop aluminium
  • Tłoczysko – stal węglowa z chromowaną powierzchnią zewnętrzną
  • Pierścień prowadzący – taśma z tworzywa TARFLENOWEGO gat.T2SW
  • Tulejka prowadząca tłoczysko – brąz spiekany ŁS1
  • Śruby dwustronne, nakrętki specjalne – stal węglowa, cynkowana
  • Jarzmo żeliwo – Zs 35 022
  • Uszczelki: tłoczyska, tłoka, amortyzacji – poliuretan PU
  • Pierścienie uszczelniające – kauczuk nitrylowo-butadienowy (NBR)

Warunki eksploatacji

Siłownik nie wymaga obsługi w trakcie eksploatacji. Wewnętrzne części siłownika są nasmarowane smarem stałym przed montażem i nie potrzebują ponownego smarowania.

Zaleca się wymienić komplet naprawczy siłownika co 6 lat podczas okresowych napraw wagonu zgodnie z jego cyklami naprawczymi. Przy wymianie należy przemyć i naoliwić smarem stałym części współpracujące. Zalecany smar to ŁT4S lub jego odpowiednik.

Jeśli stwierdzisz uszkodzenia mechaniczne chromowanej powierzchni roboczej tłoczyska, natychmiast go wymień razem z uszczelką kompaktową tłoczyska. W razie potrzeby wymień też tuleję prowadzącą w pokrywie przedniej.

Jeśli wykryjesz nieszczelność, wymień uszczelki tłoka i tłoczyska.

Zdjęcie Siłownik D250 x 520 z jarzmem w warunkach roboczych

Realizacja z zastosowaniem sterowania pneumatycznego dla układu otwieraniem burt wagonów samowyładowczych typu FALNS

Opis układu sterowania

W układzie zachowano dotychczasowe elementy wykonawcze wraz z mechanizmem otwierania klap. Odblokowywania i zablokowania klap w pozycji otwartej zapewnia całkowite bezpieczeństwo obsługi. Zmieniono system sterowania klapami, który obecnie wykonany jest w postaci modułowej, a jego konfigurację na wagonie przedstawia rysunek poniżej.

Podstawowymi elementami układu sterowania są:

1- Pulpit sterujący prawy (zamontowany pomiędzy burtami wagonu)

2 – Pulpit sterujący lewy (zamontowany pomiędzy burtami wagonu)

3- Moduł sterowania pneumatycznego zamontowany pod wagonem zawierający elementy sterujące i realizujące funkcje logiczne

4,5 – Wiązki przewodów pneumatycznych w osłonie zabezpieczającej przed uszkodzeniami mechanicznymi

6 – Zasilanie pneumatyczne skrzynki sterującej

8,9 – Elementy wykonawcze – siłowniki pneumatyczne ISO D250

Wszystkie zastosowane elementy pneumatyki mogą pracować w temperaturach otoczenia od -40 do +150°C.

Układ wykonany jest w postaci modułowej składającej się z zamkniętych komponentów pozwalającej na jego zabudowę w wagonach samowyładowczych typu FALNS. Poszczególne moduły znajdują się zabudowane w odpowiednich skrzynkach połączonych przewodami pneumatycznymi zabezpieczonymi przed uszkodzeniami mechanicznymi specjalną osłoną i odpornych na temperaturę. W skład układu wchodzą również elementy przygotowania powietrza, w tym filtr z automatycznym spustem kondensatu.

Konfigurację pulpitów sterujących montowanych na wagonie pokazano na rysunku poniżej.

Na pulpicie sterującym umieszczono następujące elementy:

1. Przycisk wyłącznika ciśnienia

2. Przycisk włączania zasilania /zamykania klap

3. Przycisk otwierania klap A 

4. Przycisk otwierania klapy B 

5. Przycisk wspólnego otwierania klapy A+B

6. Wskaźnik ciśnienia w układzie

Wskaźnik ciśnienia (6) zastosowany w układzie ma za zadanie informowanie obsługi, czy w instalacji pneumatycznej znajduje się medium robocze pod ciśnieniem.

Układ sterowania umożliwia niezależne otwieranie klap dwóch komór wagonu niezależnie z jednej bądź drugiej jego strony. W układzie zastosowano pneumatyczny wskaźnik ciśnienia, informujący obsługę o istnieniu ciśnienia medium roboczego w instalacji wagonu. Wskaźnik wpływa na poprawę bezpieczeństwa obsługi zarówno podczas rozładunku, jak i w trakcie jazdy. Jazda wagonu z instalacją pneumatyczną pod ciśnieniem jest niedozwolona.

Na zdjęciach poniżej pokazano sposób montażu pulpitów sterujących pomiędzy burtami wagonu.

Opracowany nowy układ sterowania pneumatycznego jest efektem długoletniego doświadczenia CPP PREMA w zakresie współpracy z zakładami produkującymi tabor szynowy. Instalacje produkcji CPP PREMA znajdują się w wagonach od 1995 roku i posiadają pozytywne opinie kontrahentów.

Zastosowane elementy pneumatyki odznaczają się wysokim poziomem sprawności i trwałości w bardzo trudnych warunkach eksploatacji wagonów. Wszystkie te doświadczenia pozwoliły na stworzenie awangardowego układu sterowania otwieraniem burt wagonu samowyładowczego łączącego najlepsze rozwiązania z zakresu pneumatyki z wysokimi walorami obsługi.

Zalety pneumatyki w przemyśle kolejowym

Pneumatyka to niezwykle istotna dziedzina techniki w przemyśle kolejowym, ponieważ niesie ze sobą wiele zalet. Oto kilka z nich:

  1. Bezpieczeństwo – pneumatyka jest niezwykle ważna w systemach hamulcowych pojazdów kolejowych, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Za pomocą pneumatyki można również sterować pracą systemów sygnalizacyjnych i semaforów na torach kolejowych, co pozwala na zapewnienie bezpiecznego ruchu pociągów.
  2. Precyzja – współczesne rozwiązania pneumatyczne umożliwiają bardzo precyzyjne sterowanie ruchem pojazdów kolejowych oraz urządzeń sygnalizacyjnych. Dzięki temu możliwe jest dokładne i skuteczne regulowanie pracy różnych elementów systemów kolejowych.
  3. Szybkość – pneumatyka umożliwia szybkie działanie różnych urządzeń kolejowych, co jest niezbędne w przypadku nagłych sytuacji, takich jak potrzeba nagłego zahamowania pociągu.
  4. Wytrzymałość – pneumatyka charakteryzuje się wysoką wytrzymałością i odpornością na warunki zewnętrzne, co jest istotne w przypadku zastosowań w trudnych warunkach pracy, na przykład na torach kolejowych.
  5. Oszczędność energii – pneumatyka umożliwia zmniejszenie zużycia energii w procesach produkcyjnych i utrzymania infrastruktury kolejowej, co przekłada się na mniejsze koszty eksploatacji i lepszą efektywność działań.

Wszystkie te zalety pneumatyki sprawiają, że jest ona niezwykle istotna w przemyśle kolejowym i coraz częściej wykorzystywana w różnych procesach produkcyjnych oraz utrzymania infrastruktury kolejowej.

Korzyści stosowania pneumatyki w przemyśle kolejowym

Stosowanie pneumatyki w przemyśle kolejowym przynosi wiele korzyści. Dzięki wykorzystaniu sprężonego powietrza możliwe jest zapewnienie płynnego ruchu kolejowego, szybkiego działania i precyzyjnej kontroli. Ponadto pneumatyka jest wytrzymała i odporne na warunki panujące w przemyśle kolejowym, co przekłada się na wyższą niezawodność i dłuższą żywotność urządzeń pneumatycznych.

Dodatkowo pneumatyka w przemyśle kolejowym oferuje wiele rozwiązań, które pomagają zwiększyć bezpieczeństwo, w tym rozwiązania zapobiegające przeciążeniom, przepięciom i wypadkom. Korzyści te przekładają się na zwiększenie efektywności i oszczędność kosztów, co jest szczególnie ważne dla przemysłu kolejowego, który ma do wykonania wiele złożonych zadań w krótkim czasie.

Podsumowując, pneumatyka jest niezwykle ważna dla przemysłu kolejowego, ponieważ zapewnia skuteczne i niezawodne działanie. Tak kluczowe dla bezpieczeństwa pasażerów i pracowników, a także dla efektywności ruchu kolejowego. Stosowanie rozwiązań pneumatycznych pozwala na osiągnięcie wyższej wydajności, zwiększenie niezawodności i zmniejszenie kosztów, budowy, napraw i serwisu infrastruktury kolejowej.

Elementy naszej produkcji występują między innymi w:

Pociągach gospodarczych do naprawy sieci trakcyjnej należących głównie do przedsiębiorstw PNUIK, ZUE, TRANSKOL, SKANSKA, TRAKCJA POLSKA np.:

  1. WM-15P00 – elektrozawory do zdalnego sterowania kasetą oraz wykierowania kierunku jazdy (zarówno w wersji przed modernizacjami, jak i po)
  2. b) PS00.M – elektrozawory do zdalnego sterowania kasetą oraz wykierowania kierunku jazdy
  • Pociągach ratowniczych na bazie PS
  • PUN P9301- siłowniki zabezpieczenia kasety
  • REM 80 – siłowniki i zawory zabezpieczenia ,,koryta wybierakowego”
  • UNIMAT, CSM – siłowniki i zawory zabezpieczenia agregatu podbijającego
  • FALS – siłowniki i zawory otwierania klap, skrzynki i pulpity sterowania pneumatycznego

Warto pamiętać, że w razie pytań lub wątpliwości co do dedykowanych rozwiązań, pracownicy CPP PREMA służą pomocą w doborze odpowiedniego systemu z rozwiązaniami dla przemysłu kolejowego.