Specjalna oferta pneumatyki dla przemysłu kolejowego
Pneumatyka odgrywa bardzo ważną rolę w przemyśle kolejowym, zapewniając poprawę efektywności i bezpieczeństwa procesów produkcyjnych taboru kolejowego oraz utrzymania infrastruktury kolejowej. W związku z tym, producenci pneumatyki tacy jak my, czyli CPP PREMA starają się wychodzić naprzeciw potrzebom przemysłu kolejowego. Oferujemy dedykowane rozwiązania, które spełniają oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów. W tym artykule przedstawimy specjalną ofertę pneumatyki dla przemysłu kolejowego, której celem jest zapewnienie maksymalnej wydajności i bezpieczeństwa na każdym etapie produkcji oraz utrzymania infrastruktury kolejowej. Omówimy szczegółowo przykłady z naszej oferty dla przemysłu kolejowego, a także poradniki dotyczące wyboru odpowiedniego i najlepszego rozwiązania pneumatycznego. Z tego artykułu dowiesz się jakie zastosowanie w kolejnictwie mają urządzenia pneumatyczne, a także, jakie kryteria warto brać pod uwagę podczas wyboru odpowiedniego rozwiązania dla branży kolejowej.
CPP PREMA jest największym polskim producentem pneumatyki siłowej i sterującej stosowanej do mechanizacji i automatyzacji procesów produkcyjnych w wielu gałęziach przemysłu. Ponad cztery dekady doświadczenia, pozwalają nam tworzyć i rozwijać wyroby specjalne, przystosowane do pracy w najcięższych warunkach występujących w transporcie kolejowym.
Z szerokiej gamy naszych produktów szczególnie polecamy elementy wspomagające takie jak: pulpity sterownicze, siłowniki pneumatyczne, filtry przygotowania sprężonego powietrza oraz serię płytkowych zaworów rozdzielających. Z powodzeniem zastosowane w układzie pneumatycznym wagonu towarowego serii FALNS.
Problemy naszych klientów traktujemy, jako priorytet a dzięki dobrej komunikacji i elastyczności powstają unikatowe projekty, które są doceniane w Polsce i za granicą. Nasze kwalifikacje są poparte świadectwami: Instytutu Pojazdów Szynowych „Tabor” oraz świadectwem kwalifikacji CNTK akceptowanym przez Urząd Kolei Niemieckich Eisenbahn-Bundesamt.
Zastosowania pneumatyki w przemyśle kolejowym
Pneumatyka jest niezwykle ważną dziedziną techniki w przemyśle kolejowym, ponieważ pozwala na sterowanie i regulację pracy wielu urządzeń pokładowych, jak i podpokładowych. Oto kilka przykładów zastosowań pneumatyki w przemyśle kolejowym:
- Sterowanie ruchem kolejowym – pneumatyka pozwala na kierowanie pracą sygnalizatorów, semaforów i innych urządzeń sygnalizacyjnych na torach kolejowych. Współczesne systemy pneumatyczne umożliwiają szybką i precyzyjną regulację ruchu pociągów na stacjach kolejowych.
- Kompaktowe układy hamulcowe – pneumatyczne systemy kontroli hamowania są niezbędne w nowoczesnych układach hamulcowych pojazdów kolejowych. Zapewniają ona skuteczne i szybkie hamowanie pociągów w przypadku nagłej potrzeby, co jest niezwykle istotne dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
- Systemy sygnalizacyjne – pneumatyka jest wykorzystywana do obsługi systemów sygnalizacyjnych, umożliwiających kontrolę ruchu pociągów na torach kolejowych. Dzięki pneumatyce możliwe jest szybkie i precyzyjne sterowanie pracą tak ważnych dla zachowania bezpieczeństwa urządzeń.
- Utrzymanie infrastruktury kolejowej – pneumatyka wykorzystywana jest również w procesie utrzymania i modernizacji infrastruktury kolejowej. Za pomocą pneumatycznych narzędzi można naprawiać uszkodzone elementy infrastruktury, takie jak tory czy zwrotnice kolejowe. Zawory pneumatyczne przydają się także do automatyzacji w procesach kontroli.
Wszystkie te zastosowania pneumatyki w przemyśle kolejowym pozwalają na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz efektywności procesów produkcyjnych i utrzymania infrastruktury kolejowej.
Wybór odpowiedniego rozwiązania pneumatycznego
Wybór odpowiedniego rozwiązania pneumatycznego w przemyśle kolejowym może okazać się skomplikowanym procesem. A tylko indywidualne podejście oraz specjalne przygotowanie każdego z projektów konstrukcyjnych, pozwala rozwiązać problemy zgłaszane przez operatorów kolejowych.
Oto kilka kroków, które warto podjąć, aby właściwie dopasować rozwiązanie pneumatyczne:
- Pierwszym krokiem jest dokładne określenie wymagań, jakie powinno spełniać wybrane rozwiązanie pneumatyczne. Należy wziąć pod uwagę różne aspekty, takie jak wydajność, szybkość działania, precyzja, wytrzymałość, bezpieczeństwo oraz koszty.
- Warto dokładnie przeanalizować rynek i poznać różne dostępne rozwiązania pneumatyczne. Należy porównać je i wybrać takie, które najlepiej odpowiada potrzebom i wymaganiom.
- Ważne jest, aby nawiązać współpracę z producentem, który ma doświadczenie w dziedzinie pneumatyki w przemyśle kolejowym. Taki producent będzie miał wiedzę na temat różnych rozwiązań pneumatycznych i pomoże w przygotowaniu projektu.
- Przed ostatecznym wyborem warto przetestować różne rozwiązania i przeprowadzić próby w warunkach rzeczywistych. W ten sposób można zweryfikować, czy badany projekt spełnia wszystkie wymagania i działa poprawnie.
Podsumowując, wybór odpowiedniego rozwiązania pneumatycznego w przemyśle kolejowym jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności w ruchu kolejowym. Warto zastosować powyższe kroki, aby dokonać właściwego wyboru i osiągnąć optymalne wyniki.
Przemysł kolejowy wiąże się z nietypowymi rozwiązaniami i bardzo często potrzebuje specjalnych aplikacji i produktów.
CPP PREMA, od wielu lat zapewnia wsparcie w dostawie elementów pneumatyki i hydrauliki siłowej zarówno przy budowie nowych pojazdów, jak i również pomagamy w utrzymaniu ruchu istniejących maszyn kolejowych.
Nasza oferta, w połączeniu z wiedzą konstrukcyjno-technologiczną i nowoczesnym parkiem maszynowym są kluczem do zapewnienia najwyższej jakości w nawet najbardziej skomplikowanym projekcie. We wszystkich wyżej wymienionych sektorach przemysłu kolejowego, można spotkać produkowane przez nas elementy pneumatyki i hydrauliki siłowej, np.:
- Dedykowane filtry i filtroreduktory sprężonego powietrza
- Dedykowane siłowniki pneumatyczne
- Dedykowane zawory rozdzielające ręczne
- Zawory zwrotne
- Cylindry hydrauliczne
- Elektrozawory serii DTE CPP PREMA
Realizacja z zastosowaniem Siłownika Pneumatycznego D250×520 Dwustronnego Działania z Amortyzacją Pneumatyczną oraz Jarzmem zgodnie z ISO 6431, VDMA 24562
Zastosowanie
Siłowniki pneumatyczne dwustronnego działania z amortyzacją pneumatyczną i jarzmem stosowane są w układach pneumatycznych jako elementy wykonawcze, przystosowane do warunków pracy w kolejnictwie.
Budowa
Zasadniczymi częściami siłownika pneumatycznego są:
- Pokrywa przednia z otworem przyłączeniowym G1 i amortyzacją pneumatyczną
- Pokrywa tylna z otworem przyłączeniowym G1 i amortyzacją pneumatyczną
- Tłoczysko
- Tłok
- Tuleja
- Jarzmo
- Nakrętka tłoczyska, śruby dwustronne z nakrętkami specjalnymi
Ponadto w skład siłownika wchodzi:
- Tulejka prowadząca tłoczyska
- Uszczelka kompaktowa tłoczyska (uszczelko-zgarniacz)
- Uszczelki tłoka
- Pierścień prowadzący tłoka
- Dławiki amortyzacji
- Pneumatycznej
- Iglice zaworów dławiących amortyzacji oraz pierścienie uszczelniające typu “O”
Zasada działania
Sprężone powietrze doprowadzone na przemian do komór siłownika z obu stron tłoka przez otwory przyłączeniowe G1 powoduje przemieszczenie zespołu tłok-tłoczysko kolejno w obu kierunkach. Aby uniknąć uderzeń tłoka o pokrywy, stosowana jest amortyzacja pneumatyczna. Pod koniec ruchu tłok wchodząc do komory pokrywy, odcina swobodny wypływ powietrza z siłownika, wyhamowując swoją prędkość. Od tego momentu wypływ powietrza z zamkniętej komory tłoka może odbywać się tylko przez zawór dławiący w pokrywie, co powoduje, że ruch tłoka jest wolny i płynny aż do zetknięcia z pokrywą. Wielkość amortyzacji (tj. prędkość końcową tłoka) można regulować przez wkręcanie lub wykręcanie przy użyciu wkrętaka iglicy zaworu dławiącego zgodnie z oznaczeniem na pokrywach, przy czym przy wkręcaniu iglicy (kierunek +) amortyzacja rośnie, a przy wykręcaniu (kierunek -) amortyzacja maleje.
Dane techniczne
- Gwinty przyłączeniowe – G1
- Gwint na tłoczysku – M42×2
- Ciśnienie pracy nominalnej – 0.63 MPa
- Minimalne ciśnienie rozruchu- 0.01 MPa
- Zakres ciśnień pracy – 0 ÷ 1.0 MPa
- Siła na tłoczysku przy zasilaniu ciśnieniem – 0.63 MPa ok. 2945 daN
- Zakres temperatur pracy – od -30 do + 80 °C
- Pozycja pracy – dowolna
- Trwałość – 6 mln cykli
- Masa – ok. 63 kg
Materiały
- Pokrywy, tłok, tuleja – stop aluminium
- Tłoczysko – stal węglowa z chromowaną powierzchnią zewnętrzną
- Pierścień prowadzący – taśma z tworzywa TARFLENOWEGO gat.T2SW
- Tulejka prowadząca tłoczysko – brąz spiekany ŁS1
- Śruby dwustronne, nakrętki specjalne – stal węglowa, cynkowana
- Jarzmo żeliwo – Zs 35 022
- Uszczelki: tłoczyska, tłoka, amortyzacji – poliuretan PU
- Pierścienie uszczelniające – kauczuk nitrylowo-butadienowy (NBR)
Warunki eksploatacji
Siłownik nie wymaga obsługi w trakcie eksploatacji. Wewnętrzne części siłownika są nasmarowane smarem stałym przed montażem i nie potrzebują ponownego smarowania.
Zaleca się wymienić komplet naprawczy siłownika co 6 lat podczas okresowych napraw wagonu zgodnie z jego cyklami naprawczymi. Przy wymianie należy przemyć i naoliwić smarem stałym części współpracujące. Zalecany smar to ŁT4S lub jego odpowiednik.
Jeśli stwierdzisz uszkodzenia mechaniczne chromowanej powierzchni roboczej tłoczyska, natychmiast go wymień razem z uszczelką kompaktową tłoczyska. W razie potrzeby wymień też tuleję prowadzącą w pokrywie przedniej.
Jeśli wykryjesz nieszczelność, wymień uszczelki tłoka i tłoczyska.
Zdjęcie Siłownik D250 x 520 z jarzmem w warunkach roboczych
Realizacja z zastosowaniem sterowania pneumatycznego dla układu otwieraniem burt wagonów samowyładowczych typu FALNS
Opis układu sterowania
W układzie zachowano dotychczasowe elementy wykonawcze wraz z mechanizmem otwierania klap. Odblokowywania i zablokowania klap w pozycji otwartej zapewnia całkowite bezpieczeństwo obsługi. Zmieniono system sterowania klapami, który obecnie wykonany jest w postaci modułowej, a jego konfigurację na wagonie przedstawia rysunek poniżej.
Podstawowymi elementami układu sterowania są:
1- Pulpit sterujący prawy (zamontowany pomiędzy burtami wagonu)
2 – Pulpit sterujący lewy (zamontowany pomiędzy burtami wagonu)
3- Moduł sterowania pneumatycznego zamontowany pod wagonem zawierający elementy sterujące i realizujące funkcje logiczne
4,5 – Wiązki przewodów pneumatycznych w osłonie zabezpieczającej przed uszkodzeniami mechanicznymi
6 – Zasilanie pneumatyczne skrzynki sterującej
8,9 – Elementy wykonawcze – siłowniki pneumatyczne ISO D250
Wszystkie zastosowane elementy pneumatyki mogą pracować w temperaturach otoczenia od -40 do +150°C.
Układ wykonany jest w postaci modułowej składającej się z zamkniętych komponentów pozwalającej na jego zabudowę w wagonach samowyładowczych typu FALNS. Poszczególne moduły znajdują się zabudowane w odpowiednich skrzynkach połączonych przewodami pneumatycznymi zabezpieczonymi przed uszkodzeniami mechanicznymi specjalną osłoną i odpornych na temperaturę. W skład układu wchodzą również elementy przygotowania powietrza, w tym filtr z automatycznym spustem kondensatu.
Konfigurację pulpitów sterujących montowanych na wagonie pokazano na rysunku poniżej.
Na pulpicie sterującym umieszczono następujące elementy:
1. Przycisk wyłącznika ciśnienia
2. Przycisk włączania zasilania /zamykania klap
3. Przycisk otwierania klap A
4. Przycisk otwierania klapy B
5. Przycisk wspólnego otwierania klapy A+B
6. Wskaźnik ciśnienia w układzie
Wskaźnik ciśnienia (6) zastosowany w układzie ma za zadanie informowanie obsługi, czy w instalacji pneumatycznej znajduje się medium robocze pod ciśnieniem.
Układ sterowania umożliwia niezależne otwieranie klap dwóch komór wagonu niezależnie z jednej bądź drugiej jego strony. W układzie zastosowano pneumatyczny wskaźnik ciśnienia, informujący obsługę o istnieniu ciśnienia medium roboczego w instalacji wagonu. Wskaźnik wpływa na poprawę bezpieczeństwa obsługi zarówno podczas rozładunku, jak i w trakcie jazdy. Jazda wagonu z instalacją pneumatyczną pod ciśnieniem jest niedozwolona.
Na zdjęciach poniżej pokazano sposób montażu pulpitów sterujących pomiędzy burtami wagonu.
Opracowany nowy układ sterowania pneumatycznego jest efektem długoletniego doświadczenia CPP PREMA w zakresie współpracy z zakładami produkującymi tabor szynowy. Instalacje produkcji CPP PREMA znajdują się w wagonach od 1995 roku i posiadają pozytywne opinie kontrahentów.
Zastosowane elementy pneumatyki odznaczają się wysokim poziomem sprawności i trwałości w bardzo trudnych warunkach eksploatacji wagonów. Wszystkie te doświadczenia pozwoliły na stworzenie awangardowego układu sterowania otwieraniem burt wagonu samowyładowczego łączącego najlepsze rozwiązania z zakresu pneumatyki z wysokimi walorami obsługi.
Zalety pneumatyki w przemyśle kolejowym
Pneumatyka to niezwykle istotna dziedzina techniki w przemyśle kolejowym, ponieważ niesie ze sobą wiele zalet. Oto kilka z nich:
- Bezpieczeństwo – pneumatyka jest niezwykle ważna w systemach hamulcowych pojazdów kolejowych, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Za pomocą pneumatyki można również sterować pracą systemów sygnalizacyjnych i semaforów na torach kolejowych, co pozwala na zapewnienie bezpiecznego ruchu pociągów.
- Precyzja – współczesne rozwiązania pneumatyczne umożliwiają bardzo precyzyjne sterowanie ruchem pojazdów kolejowych oraz urządzeń sygnalizacyjnych. Dzięki temu możliwe jest dokładne i skuteczne regulowanie pracy różnych elementów systemów kolejowych.
- Szybkość – pneumatyka umożliwia szybkie działanie różnych urządzeń kolejowych, co jest niezbędne w przypadku nagłych sytuacji, takich jak potrzeba nagłego zahamowania pociągu.
- Wytrzymałość – pneumatyka charakteryzuje się wysoką wytrzymałością i odpornością na warunki zewnętrzne, co jest istotne w przypadku zastosowań w trudnych warunkach pracy, na przykład na torach kolejowych.
- Oszczędność energii – pneumatyka umożliwia zmniejszenie zużycia energii w procesach produkcyjnych i utrzymania infrastruktury kolejowej, co przekłada się na mniejsze koszty eksploatacji i lepszą efektywność działań.
Wszystkie te zalety pneumatyki sprawiają, że jest ona niezwykle istotna w przemyśle kolejowym i coraz częściej wykorzystywana w różnych procesach produkcyjnych oraz utrzymania infrastruktury kolejowej.
Korzyści stosowania pneumatyki w przemyśle kolejowym
Stosowanie pneumatyki w przemyśle kolejowym przynosi wiele korzyści. Dzięki wykorzystaniu sprężonego powietrza możliwe jest zapewnienie płynnego ruchu kolejowego, szybkiego działania i precyzyjnej kontroli. Ponadto pneumatyka jest wytrzymała i odporne na warunki panujące w przemyśle kolejowym, co przekłada się na wyższą niezawodność i dłuższą żywotność urządzeń pneumatycznych.
Dodatkowo pneumatyka w przemyśle kolejowym oferuje wiele rozwiązań, które pomagają zwiększyć bezpieczeństwo, w tym rozwiązania zapobiegające przeciążeniom, przepięciom i wypadkom. Korzyści te przekładają się na zwiększenie efektywności i oszczędność kosztów, co jest szczególnie ważne dla przemysłu kolejowego, który ma do wykonania wiele złożonych zadań w krótkim czasie.
Podsumowując, pneumatyka jest niezwykle ważna dla przemysłu kolejowego, ponieważ zapewnia skuteczne i niezawodne działanie. Tak kluczowe dla bezpieczeństwa pasażerów i pracowników, a także dla efektywności ruchu kolejowego. Stosowanie rozwiązań pneumatycznych pozwala na osiągnięcie wyższej wydajności, zwiększenie niezawodności i zmniejszenie kosztów, budowy, napraw i serwisu infrastruktury kolejowej.
Elementy naszej produkcji występują między innymi w:
Pociągach gospodarczych do naprawy sieci trakcyjnej należących głównie do przedsiębiorstw PNUIK, ZUE, TRANSKOL, SKANSKA, TRAKCJA POLSKA np.:
- WM-15P00 – elektrozawory do zdalnego sterowania kasetą oraz wykierowania kierunku jazdy (zarówno w wersji przed modernizacjami, jak i po)
- b) PS00.M – elektrozawory do zdalnego sterowania kasetą oraz wykierowania kierunku jazdy
- Pociągach ratowniczych na bazie PS
- PUN P9301- siłowniki zabezpieczenia kasety
- REM 80 – siłowniki i zawory zabezpieczenia ,,koryta wybierakowego”
- UNIMAT, CSM – siłowniki i zawory zabezpieczenia agregatu podbijającego
- FALS – siłowniki i zawory otwierania klap, skrzynki i pulpity sterowania pneumatycznego
Warto pamiętać, że w razie pytań lub wątpliwości co do dedykowanych rozwiązań, pracownicy CPP PREMA służą pomocą w doborze odpowiedniego systemu z rozwiązaniami dla przemysłu kolejowego.