Ekologiczny pojazd zasilany pneumatycznie – projekt Zephyr

Ekologiczny pojazd zasilany pneumatycznie – projekt Zephyr

Studenci z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie stworzyli projekt Zephyr AGH. To ekologiczny i niskoemisyjny pojazd na sprężone powietrze. Jest to alternatywny środek transportu. Ma same zalety w porównaniu z tradycyjnymi samochodami spalinowymi. A jedyna jego wada to fakt, że nie jest jeszcze dostępny w sprzedaży.

Wstęp

Członkowie dwóch kół naukowych z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie realizują projekt Zephyr AGH. Koła naukowe Nova Energia i Ignis Nova Energia, zajmują się alternatywnymi rozwiązaniami energetycznymi.  Połączyli swoją pasję do konstruowania innowacyjnych urządzeń i stworzyli pojazd na sprężone powietrze. Napędza go silnik pneumatyczny. Sprężone powietrze zapewnia ruch pojazdu. Opracowana technologia jest neutralna dla środowiska, nieemisyjna i ekologiczna.

Projekt Zephyr AGH otrzymał miano Projektu Strategicznego na rok 2021. Nasza firma CPP PREMA  produkująca i dystrybuująca urządzenia pneumatyczne, współfinansuje ten przyszłościowy projekt. Zespół konstruktorski chce wykonać prototyp spełniający normy i wymogi międzynarodowych zawodów pojazdów pneumatycznych International AVENTICS Pneumobile Competition. Organizuje je firma Aventics Hungary Kft. To niepowtarzalna okazja, aby w przyszłości wziąć udział w tych prestiżowych, międzynarodowych zawodach i potwierdzić wysoki poziom polski wyższych uczelni technicznych.

Zalety pojazdów pneumatycznych

Pojazdy pneumatyczne dają wiele korzyści dla zrównoważonego transportu. Są bardziej ekologiczne niż tradycyjne samochody spalinowe, bo nie emitują szkodliwych substancji do atmosfery. Nie wytwarzają spalin ani dwutlenku węgla. To przekłada się na czystsze powietrze i mniejsze ryzyko zmian klimatycznych. Są też cichsze i mniej hałaśliwe. Poprawiają przy tym jakość życia mieszkańców miast.

Pojazdy pneumatyczne mogą być też bardziej ekonomiczne w długoterminowej perspektywie. Mają mniej skomplikowanych układów napędowych i wymagają mniejszych kosztów serwisowania i napraw. Technologia pneumatyczna jest interesującą dziedziną w konkurencjach dla małych samochodów elektrycznych. Najważniejszym czynnikiem jest brak akumulatora – elementu najdroższego, podatnego na degradację i problematycznego w utylizacji. Silniki pneumatyczne nie potrzebują też sprzęgła i skrzyni biegów. Prędkość ładowania czynnika roboczego (powietrza) może być bardzo wysoka.

Bezpieczeństwo to kolejny aspekt. W przypadku pożaru samochodu elektrycznego może być trudno ugasić płomienie. Baterie  podczas spalania, wytwarzają duże ilości tlenu. Dlatego napędy pneumatyczne często stosuje się w strefach zagrożonych wybuchem lub pożarem. Nie mają iskrzenia i elementów potencjalnie generujących zapłon.

Podsumowanie

Studenci z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie stworzyli projekt Zephyr AGH. To ekologiczny i niskoemisyjny pojazd na sprężone powietrze. Jest to alternatywny środek transportu. Ma wiele zalet w porównaniu z tradycyjnymi samochodami spalinowymi. Projekt realizują członkowie dwóch kół naukowych: Nova Energia i Ignis. Chcą wziąć udział w międzynarodowych zawodach pojazdów pneumatycznych. Pojazdy pneumatyczne są ekologiczniejsze, ekonomiczniejsze i bezpieczniejsze niż samochody elektryczne lub spalinowe. To atrakcyjna alternatywa dla zrównoważonego transportu.

CPP PREMA to lider w branży pneumatyki. Oferuje szeroki zakres produktów i usług dla różnych sektorów gospodarki. Angażuje się w projekty związane z innowacyjnymi rozwiązaniami pneumatycznymi, takie jak Zephyr AGH. Zapewnia produkty i wiedzę specjalistów z dziedziny pneumatyki. Dzięki temu projekt może być realizowany na najwyższym poziomie i spełniać oczekiwania organizatorów zawodów pojazdów pneumatycznych.

 

Warto pamiętać, że w razie pytań co do dedykowanych rozwiązań pneumatycznych, pracownicy CPP PREMA służą pomocą w doborze odpowiedniego systemów automatyzacji.