}
Utrzymanie i konserwacja siłowników pneumatycznych – kluczem do ich długowieczności

Utrzymanie i konserwacja siłowników pneumatycznych – kluczem do ich długowieczności

Technologia pneumatyczna jest nieodłącznym elementem w wielu gałęziach przemysłu. Siłowniki pneumatyczne, będące jednym z kluczowych komponentów tej technologii, wymagają regularnej konserwacji i właściwego utrzymania. Właściwa obsługa siłowników pneumatycznych pozwala nie tylko na wydłużenie ich żywotności, ale także na zwiększenie efektywności pracy maszyn, w których są wykorzystywane. W tym artykule zapoznamy się z podstawowymi zasadami konserwacji elementów wykonawczych, zwracając uwagę na czyszczenie, smarowanie, kontrolę uszczelnień i wymianę podzespołów.

Dlaczego utrzymanie siłowników pneumatycznych jest tak ważne?

Utrzymanie cylindrów pneumatycznych w dobrym stanie jest kluczowe dla zapewnienia ich niezawodności i długowieczności. Siłowniki są integralnym elementem wielu maszyn i urządzeń – od linii produkcyjnych po pojazdy przemysłowe. Ich awaria może prowadzić do poważnych przestojów, co z kolei skutkuje stratami finansowymi. Regularna konserwacja pomaga wykrywać i naprawiać ewentualne uszkodzenia na wczesnym etapie, zanim przekształcą się one w poważniejsze problemy.

Jakie są podstawowe czynności konserwacyjne siłowników pneumatycznych?

Do podstawowych czynności konserwacyjnych, które każdy użytkownik cylindrów pneumatycznych powinien znać i regularnie wykonywać, należą: czyszczenie, smarowanie, kontrola uszczelek i wymiana zużytych elementów w tym osprzętu.

Czyszczenie siłowników

Czystość elementu wykonawczego ma bezpośredni wpływ na jego wydajność. Kurz, brud czy woda mogą dostać się do wnętrza siłownika i spowodować uszkodzenia lub spowolnić jego działanie. Regularne czyszczenie powierzchni siłownika jest kluczowe. Do czyszczenia powierzchni siłownika pneumatycznego można użyć miękkiej nasączonej  szmatki. W przypadku pozostałych elementów zalecane jest używanie sprężonego powietrza, które pozwoli na usunięcie drobinek kurzu czy brudu, które mogłyby dostać się do środka siłownika.

W przypadku kiedy cylinder pneumatyczny jest narażony  na działanie wody, która może dostać się do jego wnętrza zaleca się stosowanie siłowników CPP PREMA z dodatkowym zgarniaczem tłoczyska serii 11.416 lub z mieszkową osłoną tłoczyska. Należy pamiętać, że siłowniki z zamontowaną mieszkową osłoną muszą mieć wydłużone tłoczysko.

Smarowanie siłowników pneumatycznych

Smarowanie jest kolejnym kluczowym aspektem utrzymania cylindrów pneumatycznych w stanie niezbędnym do ich prawidłowego działania. Chociaż wiele siłowników jest zaprojektowanych tak, aby nie wymagały smarowania, w niektórych przypadkach może to znacznie wydłużyć ich żywotność. Smar redukuje tarcie między poruszającymi się elementami siłownika, co zapobiega ich przedwczesnemu zużyciu. Zawsze należy stosować smar zalecany przez producenta siłownika. Najlepsze będą smary do części ruchomych np. smary łożyskowe, nieagresywne w stosunku do materiału uszczelek: guma, poliuretan itd.

Najlepszą metodą na smarowanie pneumatycznych elementów wykonawczych w trybie ciągłej pracy jest wykorzystanie smarownic pneumatycznych, które dają możliwość regulacji ilości podawanego smaru. Ze względu na to, że stosowanie smarownic pneumatycznych po dłuższym użytkowaniu powoduje wypłukanie fabrycznego smaru stałego. Ważne, aby pamiętać o utrzymywaniu odpowiedniego poziomu oleju w zbiorniku smarownicy  w celu zapewnienia stałego smarowania. Najlepiej olej hydrauliczny HL32 lub inny olej mineralny wolny od wody i kwasów o lepkości 2-4°E/50°.

Podczas regeneracji siłownika pneumatycznego  i wymiany uszczelnień należy pamiętać o zastosowaniu smaru stałego w celu ułatwienia montażu oraz wydłużenia żywotności poprzez obniżenie tarcia.

Kontrola uszczelek siłowników pneumatycznych

Uszczelki w siłownikach pneumatycznych mają za zadanie zapobiegać stratom powietrza. Ciekawostką jest to, że cylindry pneumatyczne mogę pracować bez uszczelnień przy zachowaniu całkowitej szczelności, jednak jest to ekonomicznie nieopłacalne ze względu na koszt i pracochłonność wykonania detali do takiego siłownika. Zabieg ten stosuje się w nietypowych sytuacjach gdzie warunki pracy i otoczenia determinują takie postępowanie. Uszczelnienia dają, możliwość produkowania elementów wykonawczych w mniejszych tolerancjach gdzie jednocześnie umożliwiają prawidłową pracę siłownika z pełną szczelnością. Są one niezwykle ważne dla prawidłowego działania. Regularna kontrola stanu uszczelek pozwala na wczesne wykrycie ewentualnych nieszczelności. W przypadku stwierdzenia nieszczelności, uszczelkę należy jak najszybciej wymienić

Wymiana części w siłownikach pneumatycznych

Regularne sprawdzanie stanu wszystkich komponentów siłownika pneumatycznego i wymiana zużytych części to kolejny istotny element konserwacji. Zużyty osprzęt taki jak ucha, widełki, przeguby kulowe, czy też łączniki kompensacyjne  mogą prowadzić do awarii całego elementu wykonawczego, a w skrajnych przypadkach – do awarii maszyny lub całej linii produkcyjnej. Pamiętaj, że wszystkie części zamienne powinny być zgodne z oryginalnymi specyfikacjami producenta. W ofercie CPP PREMA  można znaleźć jednakowo zestawy naprawcze do siłowników, jak i podzespoły oraz osprzęt niezbędny do montażu cylindra pneumatycznego.

Zakres przeglądów i serwisowania siłowników pneumatycznych

Zakres przeglądów i serwisowania siłowników pneumatycznych powinien obejmować przede wszystkim regularną inspekcję, czyszczenie, smarowanie i wymianę uszkodzonych części. Ale nawet przy regularnym przeglądzie, ważne jest, aby pamiętać, że nie każdy siłownik wymaga takiej samej obsługi. Wymagania konserwacyjne mogą się różnić w zależności od modelu siłownika, jego zastosowania, warunków pracy oraz od producenta.

Szkolenia z obsługi i konserwacji siłowników pneumatycznych

Wiedza i umiejętności są niezbędne do prawidłowego utrzymania siłowników pneumatycznych. Dlatego często producenci tych urządzeń oferują specjalne szkolenia dla operatorów i techników serwisowych. Szkolenia te obejmują nie tylko teorię, ale również praktyczne aspekty obsługi, konserwacji i serwisowania siłowników. Warto zainwestować w takie szkolenia, aby zapewnić najwyższą jakość obsługi i utrzymania tych urządzeń.

Kiedy skontaktować się z profesjonalnym serwisem?

Mimo regularnej konserwacji nie wszystkie problemy z siłownikami pneumatycznymi można rozwiązać na miejscu. W przypadku poważniejszych problemów, takich jak awaria głównego cylindra czy uszkodzenie zaworów, warto skontaktować się z profesjonalnym serwisem. Fachowcy z CPP PREMA  dysponują niezbędnym doświadczeniem i specjalistycznymi narzędziami, które pozwalają im skutecznie naprawić lub zastąpić uszkodzone elementy siłownika.

Planowanie konserwacji siłowników pneumatycznych

Planowanie jest kluczowym elementem utrzymania i serwisowania siłowników pneumatycznych. Wypracowanie planu konserwacji, uwzględniającego terminy przeglądów, wymiany elementów czy smarowania, pozwoli na uniknięcie nieoczekiwanych awarii i przestojów. Wiele firm korzysta z nowoczesnych systemów zarządzania konserwacją (CMMS – Computerized Maintenance Management Systems), które pomagają w monitorowaniu i planowaniu przeglądów i konserwacji.

Podsumowanie

Prawidłowe utrzymanie i konserwacja siłowników pneumatycznych są kluczowe dla ich długowieczności i efektywności. Regularne przeglądy, czyszczenie, smarowanie, kontrola uszczelek i wymiana zużytych elementów pomogą utrzymać siłowniki w doskonałym stanie, zwiększyć ich wydajność i zmniejszyć ryzyko awarii.

Pamiętajmy, że zaniedbanie konserwacji siłowników pneumatycznych może prowadzić do kosztownych przestojów w pracy, a także do skrócenia żywotności tych ważnych urządzeń. Dlatego też, aby zapewnić nieprzerwaną pracę maszyn i urządzeń, warto zainwestować w regularne konserwacje siłowników pneumatycznych.

Linki do innych wpisów na blogu: